Terug naar boven

Brewed for Taste - ISBN: 978-988-79283-6-2

Eind 2018 kreeg ik vanuit Guangzhou in China het verzoek of ik wilde mee- werken aan een nieuw boek over de geschiedenis van het bieretiket. In de mailwisseling met de uitgever Sendpoint werd al snel duidelijk dat het om een bijzonder boek ging. Het was de bedoeling om de nadruk te leggen op de grafische ontwerpen, het design van het bieretiket. Of ik een paar scans kon opsturen. Ik ben gelijk aan het scannen geslagen en heb daarbij vooral etiketten uit de begintijd van mijn verzameling gebruikt. De meeste etiketten die in het boek zijn verwerkt zijn dan ook van rond 1985.

Ik had geen idee hoe het boek verder zou worden opgezet en wat het uiteindelijke reslutaat zou worden, totdat ik in april een selectie van de eerste drukproeven als pdf kreeg opgestuurd. Ik moet zegggen, ik was aangenaam verrast om te zien wat men van het onderwerp had gemaakt. Na een introductie van ongeveer 50 pagina's, met daarin de geschiedenis, verschillende thema's voor etiketten centraal, gaat het boek over in een overzicht van 50 brouwerijen en hun etiketten. Daarbij is het accent komen te liggen op brouwerijen met grafische hoogstandjes.

Al met al is de conclusie dat, als je belangstelling voor bieretiketten hebt, dit boek van 352 pagina's er eentje is die niet in je collectie mag ontbreken. En dan niet vanwege mijn kleine bijdrage, maar vooral vanwege de opzet van het boek en de geweldige etiketten die zijn opgenomen. Voor de Nederlandse liefhebbers, het boek is al te vinden op bol.com, maar is daar nog niet te bestellen.

Afbeeldingen